top of page
wetenschapjes04_geluidshuis_sv_def.jpg

WETENSCHAPJE

Hoe creëer je branded content voor kinderen? En niet gewoon voor één enkel merk, maar voor eindeloos veel merken met behoorlijk uiteenlopende boodschappen? Makkelijk. Je zorgt er in de eerste plaats voor dat kinderen er inhoudelijk ook écht iets aan hebben.

Dat is precies wat we deden met Wetenschapje, een podcast over tja ... wetenschap. Met grote en kleine vragen van grote en kleine denkers.

‘Leven er vuurspuwende monsters in een vulkaan?’ ‘Als ik mijn kaka doorspoel, waar gaat die dan naartoe?’ ‘Welk gif zat er in de appel van Sneeuwwitje?’ ​In elke aflevering wordt een vraag van een nieuwsgierige luisteraar beantwoord door host Leen Renders, bijgestaan door een wetenschapper. Tien tot vijftien minuten lang neemt Leen de luisteraars mee op de zoektocht naar het antwoord. Daarbij wordt ook de boodschap van het merk aangehaald. Soms subtiel tussen het leren door, soms als eindpunt van het leeravontuur. Een vraag over waarom komkommers recht zijn, leidt kinderen vlot naar het concept thuiskringlopen, en wie alles over de oerknal leert, ontdekt ook het Knalfestival in Leuven. Simpel.

Wetenschapje is branded content waarin leren centraal staat. Kinderen leren de wereld beter kennen. Merken leren dat elke boodschap de moeite waard kan zijn, als ze de ontvangers er maar iets voor in ruil geven.

​Elke aflevering is een educatieve ontdekkingsreis langs gekke situaties vol geluidseffecten en grappen, met bekende stemmen en kindvriendelijke experts. Alles op maat van jonge luisteraars, maar met een productiewaarde waar menig podcast een tikkeltje groen van uitslaat.

En dat levert op.

Al tijdens het eerste seizoen was Wetenschapje wekenlang de populairste kinderpodcast op iTunes, zowel in België als in Nederland. In het tweede seizoen zagen we de luistercijfers verdrievoudigen. Seizoen 3 en 4 zetten die trend lustig verder. Met meer dan 657.000 beluisteringen is Wetenschapje intussen een gevestigde waarde in kinderpodcastland. Dat bevestigen niet alleen de cijfers, maar ook de aanhoudende stroom vragen van de jonge fans en het enthousiasme waarmee naar een nieuw seizoen wordt uitgekeken. Als kers op de taart besloot de Vlaamse Overheid om de podcast extra subsidies toe te kennen.

CREW

CONCEPT & REGIE Leen Renders

OPNAME, MONTAGE & MIX Bram Coumans

ACHTER DE SCHERMEN Marijke Guetens, Shana Van den Broeck, Koen Brandt, Ann Desmet, Katarina Martynowski en Pieter-Jan Vinckx

ILLUSTRATIE Sam Vanbelle

CONTACT

Ann Desmet

ann@geluidshuis.be

+32 477 48 26 17

Trefwoorden: geluidshuis, luisterboek, audioboek, audio film, luisterverhalen, luisterverhaal, podcast, podcasts, audioproductie, muziekproductie, opnamestudio, geluidsstudio, audioguides, audioguide, audiogids, audiotours, audiotour, audiowandeling, luisterwandeling, radioreclame, audiodelicatessen, hoorspelen, hoorspel, luisterspelen, luisterspel, sonic branding, jingle, jingles, gehoorspel, soundscape, soundlogo, bruitage, foley, sprookjes, vertellen, vertelling, vertellingen

piep fladdermuis en het drasmoeras, piep fladdermuis en het hart van de yeti

er-waren-eensjes: sneeuwwitje, roodkapje, doornroosje

kabouter korsakov: kabouter korsakov in de metro, kabouter korsakov in de opera, kabouter korsakov in de puree, kabouter korsakov in het kippenhok, kabouter korsakov viert feest

heerlijk hoorspel, heerlijke hoorspelen: de nachtegaal, de wilde zwanen, de mestkever, de vlo en de professor, de reisgenoot, de bremer stadsmuzikanten, de zevenmijlslaarzen, de gouden vogel, het meisje met de gouden glimlach, de zevende dienaar, de storm, de rattenvanger, de wereld rond in 80 dagen, reinaert de vos, koning odysseus, dracula, drie biggen en een wolf, het zwaard in de steen, de haan kantekleer

heerlijk gezelschapsspel: koning odysseus en de reis naar ithaca

audiofilms: zes grimmige sprookjes voor verdorven kinderen, drie verhalen uit groener gras, mieke maaike’s obscene kapsalon, op reis in het scriptorium, het jaar van de kreeft, het derde huwelijk

aventure sonore, aventures sonores: le rossignol, les cygnes sauvages, fromage

Speciallekes: de bokrokker, de magische smidse, bokrijk, johanna en het gravensteen, brieven aan bijou, margareta's buren, hof van busleyden, the parable of maister, het geval galileo, de mens nu, hujo, de hoop, tutti fratelli, de fantaseerspelen, ketnet junior

​Podcasts: mijn verhaal, libelle, officieel onwaarschijnlijke ronde van vlaanderen, the officially unbelievable ronde van vlaanderen, toerisme vlaanderen, wetenschapje, gezinsbond, museumkriebels, tournée amicale, joetz, onderons, rebelle tussen de lakens, rebelle vzw, parallel, de gifmenger, vrt max, radio 1, de geluidskluis

Audioguides: De muizen van gaasbeek, de gestolen bruegel, kasteel van gaasbeek, heeren vertrekt, in de kop van de koers, historische huizen gent, kapitein panekazak en de mercator, toerisme oostende, in de ban van de tijd, de gladiatoren, urbicus, gallo-romeins museum, natuurhistorisch museum brussel, koninklijk belgisch instituut voor natuurwetenschappen, dinomuseum, be my guide, de meest fantastische audioguide ter wereld, het jakob smits museum, de geestendetector, jenevermuseum, uitbundig verleden, chocolate nation, de beeldenstorm, KMSKA, de wonderlijke wandeling met ghislaine, de oudste stadsgids van Gent, Artevelde Hogeschool

Muziek, liedjes: oog in oog, dierenwelzijn in de klas, het lanterfantje, CM, christelijke mutualiteit, met man en macht, groenten uit balen, den elfde van de elfde, van vlees en bloed, de grote boze wolfshow, fantasia, bingel wordt 10 jaar, Oxalys, Morris

Technopolis, Museum M, Lego, Burger King, Fiets!, VLAM, verzekeringen.be, Joyn, Payconiq, Boek.be, Humo, AS Adventure, Easykit, Flair, VAB, De kringwinkel, SKM, Oppo, Group S, Immoscoop, HP, Horta, Dreamland, Switch, Kempenkuur, Vier, Belisol, Belfius, De Standaard, LIDL, Nagelmackers, Ilumen, Fun, Corona direct, Albert Heijn, Choco Yoco, Mobile Vikings, Duinpanne

bottom of page